Gallery
065

jak grać


CHWYT KULI

Standardową kulę należy chwycić przez wsunięcie dwóch środkowych palców i kciuka w 3 otwory. Palce powinny wchodzić w otwory do drugiej kostki, natomiast kciuk powinien schować się cały. Pozostałe dwa palce umieszczamy wygodnie na kuli tak, aby dłoń przylegała luźno do jej powierzchni. Jeżeli otwory są dobrze dopasowane gracz może rzucać stosunkowo ciężką kulą bez konieczności jej ściskania. Nie ma również obawy, że palce zablokują się w otworach.


KROKI

Tradycyjny rozbieg przed rzutem składa się z czterech kroków. Pierwsze trzy powinny być wykonywane prosto (ruch zdecydowanie do przodu). Ostatni, czwarty krok zakończony jest poślizgiem lewej nogi (dla graczy praworęcznych). Podczas tego kroku prawa noga zachodzi za zawodnikiem na lewą stronę dotykając podłogi. Pierwszy krok powinien być najkrótszy. Ostatni krok, ponieważ obejmuje poślizg, powinien być najdłuższy. Dla praworęcznych graczy układ kroków to: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych graczy odwrotnie: lewa, prawa, lewa, prawa.


SEKWENCJE PO WYPUSZCZENIU KULI

W każdym z rodzajów aktywności sportowej, w którym się uderza, kopie albo rzuca piłkę lub kulę, wymagana jest pewna sekwencja ruchów. Jest to konieczne również przy grze w kręgle. Dobrego „bowlera” można zawsze rozpoznać po ruchach, jakie wykonuje po wypuszczeniu kuli. Ramie powinno wędrować do góry, powyżej linii barków, nie odchylając się na prawo lub lewo. Ruch ten pomaga w uzyskaniu maksimum efektu z wykonanego zamachu oraz utrwala nawyk prowadzenia ramienia równolegle do toru.


POŁĄCZENIE KROKÓW Z RZUTEM

Wykonywanie zamachu kulą oraz kroki nie są trudnymi ruchami – problem może stanowić jedynie ich koordynacja. Od tego zależy, czy pierwsza faza rzutu zostanie wykonana płynnie. W momencie wykonywania rzutu ciało powinno być w stabilnej pozycji, aby wykorzystać siłę rozbiegu. Rzut powinien zostać wykonany w momencie zatrzymania się nogi balansującej ciało do tyłu. Podczas trzech pierwszych kroków kula osiąga z tyłu maksymalną wysokość zamachu. Następnie wykonywany jest ostatni krok, zamach kulą w przód i wyrzut. Podczas pierwszego kroku kula znajduje się około 20 – 30 cm od klatki piersiowej. Jest to pozycja wyjściowa do wykonywania zamachu oraz drugiego i trzeciego kroku. Zgranie kroków z zamachem jest kluczem do uzyskania swobodnego i płynnego rzutu.


PUNKTACJA W BOWLINGU

Gra składa się z 10 rund. Na początku każdej rundy gracz stara się strącić wszystkie kręgle. Jeśli próba się powiedzie, wtedy rezultat to tzw. „strike” i runda jest zakończona. Jeżeli po pierwszym rzucie pozostały nie strącone kręgle – następuje drugi rzut.
Strącenie wszystkich kręgli podczas drugiego rzutu to tzw. „spare”. Gdy po drugim rzucie nadal pozostaną nie strącone kręgle, wtedy wynik to tzw. „open frame” – gracz zdobywa tylko tyle punktów, ile strącił kręgli.


PREMIE PUNKTOWE

strike” – gracz otrzymuje 10 punktów + liczbę punktów równej liczbie kręgli strąconych w dwóch następnych rzutach
spare” – gracz otrzymuje 10 punktów + liczbę punktów równej liczbie kręgli strąconych w następnym rzucie.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w jednej grze to 300.

TOKYO STATION